De eerste paar dagen, Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Timmer - WaarBenJij.nu De eerste paar dagen, Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Timmer - WaarBenJij.nu

De eerste paar dagen, Sydney

Door: Bart Timmer

Blijf op de hoogte en volg Bart

19 Februari 2014 | Australië, Sydney

Ik ga maar meteen verder waar ik gestopt was.

Zondag gingen we (ik en nog twee Nederlanders die met dezelfde vlucht aan kwamen) dus naar het strandje van Manly om de finale van de surf open te kijken. Het regent nogal hard maar gelukkig is het niet zo koud. Grappige sport dat surfen, ik snapte er eerlijk gezegd maar weinig van. Er liggen 2 mannen op een plank een meter of 50 in zee, ze dobberen wat rond terwijl de tijd tikt. Als ze dan een golf pakken is het bijna altijd hetzelfde, beetje zigzaggen en af en toe een poging tot een trick in de lucht. Af en toe is er ook gejuich waarna wij nederlanders weer dom om ons heen kijken. Ja we snappen het echt niet. Als dan de tijd op is blijft het stil, een stroom mensen staan wel al klaar om de surfers te ontvangen op het strand om een handtekening te vragen. Wij gaan er vanuit dat de winnaar pas later bekend word gemaakt en besluiten terwijl de vrouwen finale begint om boodschappen te doen.

Later komen we erachter dat de winnaar wel al bekend was, ja welke van de twee dat dan was is nog steeds een mysterie.

Het is opvallend dat de meeste mensen het hostel gewoon niet uit gaan als het slecht weer is. Tegen de avond besluiten we na wat wijn (ja dat lees je goed WIJN) besluiten we veelste laat nog om uit te gaan. En eenmaal aangekomen daar is alles of dicht of we kwamen er noet binnen. Ze zijn nogal streng met openbaar dronkenschap (1100 dollar boete) en omdat 1 van de jongens nogal dronken is laten ze ons niet binnen. Om 12 uur savonds schijnt dan ook alles dicht te gaan op zondag.

Maandag besluiten we om naar Sydney zelf te gaan. Vooral om de zorgverzekering en bankrekening te regelen. Eerst de zorgverzekering wat in Manly zelf is. Maar na dik anderhalf uur rondvragen en elke keer de verkeerde kant opgestuurd te worden geven we het op en gaan we naar de ferry om naar Sydney te gaan.

We zijn er nog geen vijf minuten en we komen een meisje tegen die ook dezelfde vlucht had. We besluiten eerst "even" naar de bank. Alleen ik en een andere jongen moeten er heen voor de bankrekenong maar het duurt toch een beetje lang.

Als we naar binnen lopen worden we meteen door een vrouw geassisteerd, alles is er bizar gast vriendelijl je zal er bijna bang van worden. Alles was al geregeld maar door al het wachten duurt het toch anderhalf uur.

We besluiten dan een rondje te lopen richting de brug. De stad gaat omhoog en omlaag het is onwijs heuvel achtig en het duurt dan ook even voordat we uiteindelijk op de brug staan. Maar het uitzicht is het zeker waard. Als we weer beneden zijn gaan we richting het opera gebouw. Waar we voorbij lopen om dan in het grote park ernaast even te chillen.

De bedoeling was om 5 uur weer terug te gaan maar het ligt wel erg lekker. Uiteindelijk moesten we dan ook maar wat eten halen en wat drank.

Dan komen we aan bij het verhaal van de "goon". Dit is super goedkope wijn in 2 tot 5 liter pakken. Mij word verteld dat goon kussen betekent in de taal van de aboriginals (aboriginees?). Dit omdat de dakloze aboriginals de zakken die in de pakken zitten die ze opblazen wn als kussen gebruiken. Wat ik daaevan moet geloven weet ik ook niet. Ook zijn er geruchten dat er vlees en vis resten in zitten en andere rotzooi. Er zijn veel verschillende smaken en rood en wit (het is wijn grmixed met fruit). Maar terwijl het goedkoopste biertje al tegen de 2 dollar is kopen we 4 liter van deze rotzooi voor maar 10 dollar en er zit rons de 12 procent in.

Als we het eten en drinken hebben gaan we teruf naar het opera gebouw om daar te zitten in het zonnetje. Het operahuis heeft een uitstekent uitzicht op Sydney en we blijven er ook zitten terwijl de zon langzaam onder gaat. We zitten nu tegen 1 vvan de zuilen tegen het glas wat lekker warm is van een hele dag zon. Beter gaat het niet worden ben ik bang.

De volgende dag is onze laatste dag in Manly en ik besluit nog een nacht met de 2 andere nederlanders mee te gaan naar sydney, kings cross. Dit kan je vergelijken met de wallen in een wat minder ontwikkeld land. Er zijn bergen clubs en "nachtclubs". We zitten in een wrak van een hostels, dus heel interessant. De nederlandse dame die we de dag ervoor ook tegenkwamen zit er ook in de buurt. 2 andere nederlandse jongenns gaan ook mee naar kings cross en zo blijft het een nederlands feestje.

Die avond gaan we dan ook met zn 6e uit in een club. Wel even anders dan in nederland maar zeker cool.

Nu zit ik op het centraal station. Ik heb eerder afscheid genomen van de andere nederlanders. Nog een paar uurtjes wachten en dan is het 17 uurtjes naar Brisbane.

Daar zal ik even een knap hostel vinden waar ik een langere tijd kan blijven. Maandag heb ik mn solicitatie en trainingsdag dus hopen dat dat allemaal goed komt. Ik hoop ook nog met Eli af te spreken in Brisbane maar dat is geen probleem denk ik.

Ik beloof niet super vaak te schrijven als ik eenmaal werk maar dat zien we dan wel weer.

  • 20 Februari 2014 - 14:21

    Helma:

    Bart, succes met je baantje in Brisbane. Vindt dat je ons al behoorlijk op de hoogte hou hoor. Gr. Helma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Backpackend door Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 5184

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 31 December 2014

Australië

Landen bezocht: