Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bart Timmer - WaarBenJij.nu Brisbane - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bart Timmer - WaarBenJij.nu

Brisbane

Door: Bart Timmer

Blijf op de hoogte en volg Bart

05 Maart 2014 | Australië, Brisbane

Ik ben inmiddels alweer bijna 2 weken in Brisbane maar heb nog steeds geen vaste baan.

Na 17 uur in een bus te zitten kom ik aan in Brisbane. Van de rid heb ik eigenlijk weinig gemerkt omdat ik ongeveer 12 van de 17 uur heb geslapen. Omdat het al donker werd dat we vertrokken heb ik weinig gezien van de suburbs van Sydney. Maar de laatste 3 uur waren zeker 'anders', het is een heuvelachtig landschap met onwijse bergen op de achtergrond. In de laatste uren van de trip zie ik ook de eerste kangeroes, meer dood langs de wef dan levend, maar ook wat levende.

Eenmaal in Brisbane (na 1,5 uur alleen maar door de suburbs te reizen) ga ik op zoek naar een hostel of in ieder geval wifi. De wifi vind ik binnen een minuut of 5. Daarvandaan zoek ik naar hostels die dicht bij de plek van het sales baantje liggen. Eenmaal wat gevonden te hebben besluit ik er heen te lopen (grote fout...) na zo'n 1,5 lopen vind ik het hostel. Eenmaal binnen hoor ik dat de prijzen zo'n 40 bucks per nacht is. Dat is gekkewerk en ik besluit eerst bij de 2 andere hostels die er dicht bij liggen te kijken. Daar leer ik dat de donderdag dat ik aankwam een bijzonder slechte tijd was om aan te komen. Donderdag en vrijdag avond speelt Eminem in een arena en zaterdag is er een groot festival. En na het horen dat beide hostels vol zitten besluit ik naar de brisbane backpackers terug te gaan en daar in ieder geval 1 nacht te zitten. Ik ben onderhand bijna 3 uur in brisbane en ben het zat. In mijn kamer zitten voornamelijk oudere mensen. Zo zit er een australische vrouw die op zoek is naar een appartement hier en 2 kiwi's (nieuw zeelanders) en een jongere britse jongen. Ik raak al snel aan de praat met de kiwi's gezellige mensen en onwijse reis verhalen.

De volgende dag bel ik naar de andere hostels maar alles zit blijkbaar vol. Het hostel waar ik zit is super deluxe en ik besluit te kijken of er iets met de prijs gedaan kan worden. Ik weet het naar 30 per nacht te krijgen tot na het weekend.

Het is inmiddels vrijdag en ik ben verhuisd naar een andere kamer. Hier alleen maar jeugd, iets gezelliger. Zo ontmoet ik 4 Australische jongens die de volgende dag naar het festival moeten. Ze hebben een beerpong set mee (geweldig) dezelfde avo.d word ik nog beerpong champ gekroond. Eerder op de dag maak ik contact met Eli voor een ontmoeting op zaterdag.

Erg gezellig in het hostel ik vind er ook nederlanders maar voornamelijk Franzen, Duitsers, Kiwi's en Australiers. Zaterdag besluit ik sales kleding te kopen en een rondje door de stad te doen. Met de shuttle bus (die ik dus ook naar het hostel had kunnen nemen zal me dik een uur gescheeld hebben) ga ik terug naar het transit center wat in het centrum ligt. Hier vandaan loop ik naar de winkelstraat op zoek naar sales kleding. Het duurt niet lang of ik vind een winkel die 70 procent korting heeft op pakken en alles dat erbij hoort. Nu ik m'n pak heb ga ik naar de plek om Eli te ontmoeten.

Ik hoef niet lang te wachten en ik zie een bekend gezicht. Hij begroet me in het Nederlands maar ik zeg hem dat we het in het Engels kunnen houden. Het is vreemd om zo iemand na zoveel jaar te spreken. We gaan een typisch nederlands ding doen. In de stad zitten mensen kijken. Hij kan niet geloven dat ik nog steeds in anna paulowna woon en met veel van de oud klasgenoten goed contact heb. We praten over vanalles en nog wat in en om Nederland. Ik ontmoet ook nog even zijn vriendin en niet lang daarna zitten we alweer dik 2 uur te praten. Het is dan ook tijd dat hij weer naar huis gaat (zo'n 15 kilometer van het centrum maar nog steeds in Brisbane) waar zijn vriendin en hond op hem wachten. Ik loop mee met hem naar zijn motor. Die wilde ik nog wel even zien na de foto's op facebook en zijn verhalen.
Mooi ding en zo snel ik hem ontmoete neem ik weer afscheid.

Ik besluit door de mooie natuur parken terug te lopen naar het hostel wat zeker de moeite waard is. Daar besluit ik wat rond te hangen met mensen die ik niet ken en een biertje te drinken. Ik tafeltennis wat en raak aan de praat met een groep Aslustralischers die hier zijn voor een converentie van een bedrijf waar ze voor werken. Dit is een health en nutricien bexrijf die mensen begeleid om gezond te worden/blijven. En uit mijn verbazing nodigen ze me uit om mee te gaan naar het blacktie gala diner die er die avond is. Ik ken ze nog geen half uur en zit al met ze aan de shots nadat ik ja natuurlijk zeg. De mazzel dat ik net sales kleren heb gekocht. Na douchen en me te kleden ga ik naar hun kamer waar ze uitleggen wat het precies is. Hun bedrijf is het snelst groeiende bedrijf in Australie en dit is de jaarlijkse converentie waar ze alles showen en het gala waar de top sales mensen awards krijgen. Ook zijn er klanten uitgenodigd die superveel zijn afgevallen. Wat er dus op neer komt dat er veel rijke lui rond loopt en super afgeslankte en vitte mensen. Alle sales mensen zijn zelf ook van die health freaks.

Het is maar een stukje lopen en ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven dat ik mee ga. Eenmaal binnen kijk ik mijn ogen uit, er zijn zeker meer daan 2000 mensen die allemaal echt slick eruit zien. We zijn uiterraard laat en het eten staat er al. Het is geweldig luxe eten, zeker 1 van de betere maaltijden uit mijn leven. Daarnaast lopen er obers rond die meteen de champagne en wijn bij vullen van het moment dat we er iets uit drinken. Onder tussen klap ii dom mee met de rest terwijl de top mensen van het bedrijf prijzen krijgen. Ze leggen uit dat alle top mensen onderhand multimiljoenair zijn endat zij zelf nog niet in de buurt daarvan komen. De hele groep is mid-eind 20 en komen bijna allemaal uit perth. Alswe klaar zijn eten begint er een band die covers speelt. Ik word aan allemaal mensen voorgesteld met een grote lach. "Nee hij is gewoon een backpacker die we net hebben ontmoet". Omdat ik er als ongeveer enige niet echt super gezond eruit zie word ik door veel mensen aangesproken met de vraag wat ik doe in het bedrijf. Elke keer komt er weer een geweldige lach tevoorschijn als io uitleg dat ik een backpacker ben.

Na wat gedans en veeeeel gratis.drank is het afgelopen en besluiten ze nog uit te gaan. Vlak bij het hostel is er een grote winkel straat inclusief kroegjes en we vinden al snel wat. De groep is onderhand uitgebreid naar zo'n 30 mensen. Allemaal vreselijk lieve mensen. Het word nog laat en terwijl ik met de meeste richting hostel gaan besluiten er nog een paar de taxi te nemen naar de andere kant van de stad om door te gaan (foutje van ze, als.ze eenmaal daar zijn is alles al gesloten).

Het was alweer een tijdje geleden dat ik zo brak was. Gratis drank en shots, slechte combinatie. Ik besluit met mn boekje naar de botanic gardens te gaan om lekker rustig te lezen.

De botanic gardens is 1 van de parken in Brisbane waar er ook brijloften worden gehouden en gratis rondleidingen elke dag. Ik besluit gewoon languit onder een boom te liggen en het duurt ook niet lang of ik lig te slapen. Eenmaal wakker komt er net een groep die edn rondleiding krijgt langs en ik besluit mee te gaan. De honderden verschillende planten bomen struiken en bloemen krijgen een naam. Maar ook al de verschillende vogels. Dit soort parken moeten ook maar in nederland komen. Gewoon openbare knappe wc's, drink fonteintjes, gratis rondleidingen en super relaxte strandstoelen.

Maandag moet ik langs voor de sales interview. Waar ik dinsdag voor terug moet komen. Dan ga ik mee met een oudere man en een indische gozer. Ze vertellen me dat de oudere man 14e is in het bedrijjf en de indier 2e. Na 2 uurr rijden komen we aan bij een parkeer plaats waar ze gratis demonstraties geven om daarna het product aan te smeren. Binnen eenbhalf uur weet ik al dat ik dit niet uit principe kan doen. De agresieve manier van verkopen zou ik haten als ze het bij mij proberen. En ik kom er dan al snel achter waarom de indier de 2e beste verkoper in hett bedrijf is. Hij weet mensen erin te praten om 100en dollars uit te geven. Genoeg van het product voor jaren... Ik kan niet terug en moet dus wachten tot zij terug gaan (ongeveer 5 uurrr met openbaar vervoer).

Eenmaal terug ontmoet ik een paar nederlandse meiden en een franse. Ik had al een beetje een groepje jongens ontmoet die er al langer zaten. Zo hebben we een gezellige tafel.

De dagen erna (woensdag donderdag) doe ik vrij weinig behalve met de mensen in het hostel rondhangen.

Marvin, een franse jongen vind een baan voor bijna de hele groep en nog meer uit hostel om bij een festival te werken en een gratis kaartje te krijgrn voor de dag erna.

Vrijdag gaan we dus met ongeveer 12 mensen vanuit het hostel naar het festival wat gewoon ergens midden in de stad is. Daar aangekomen krijgen we de taak om te wristbanden. Dus gewoon polsbandjes om doen. Ik heb geluk en sta bij de vip ingang waar het lang niet zo druk is. Hier komen we erachter dat het festival van vrijdag.bijna hetzelfde is als dat van zaterdag maar dan alleen voor onder 18. Dit is een vreemdr gebeurtenis. Alle kindjes zelf die van 12 moeten blazen en worden gechecked op drugs alcohol of energie drank.

Na zo'n 4 uurtjes word ik verplaatst naar de garderobe. Hier staan toevallig de nederlandse meiden ook. Het is 1 grote rotzooi er liggen meer dan 1300 tassen verspreid op de grond en tafels. Ze krijgen allemaal een nummer maar het overzicht is al een paar honderd tassen weg. Zo liggen er losse nummers op de grond, tassen zonder nummers, tassen waar portemonees uitvallen en ga zo maar door. Ik ben dan blij als ik weg mag na een uurtje.

De volgende dag gaan we dus naar het festival. Eerst word er stevig voorgedronken en dan gaan we met een man of 15 die kant op. Het is wel even anders dan in nederland. Bij de bar heb je hekken waar je door word geleid zodat iedereen netjes aan de beurt komt. Er zijn alleen blikjes bier met maar de helft van het normale alcohol, beetje jammer maar het lijkt alsof de meeste niet drinken. Er zijn 8 podiumss met grotendeels house en techno artiesten. Zo zie ii wat vage onbekende dj's maar ook Paul Kalkbrenner, Deadmau5, macklemore & ryan lewis (belachelijk slecht), rudimenta(verassend goed), eric prydz, hardwell, chuckie, knife party. Maar het enige wat ik echt interessant vond was uiterraard Phoenix, wat een stuk beter was dan ik zou kunnen dromen. Het was er.erg rustig omdat het tijdens deadmau5 was, al werd het al.drukker omdat deadmau5 blijkbaar niet ssuper was op de lichtshow na.

Natuurlijk was ik iedereen kwijt en toevallig vond ik de duitse jongen die mee was. Samen met hem ben ik naar huis gegaan via de gratis ferry die een onwijs uitzicht geeft over de stad bij nacht.

Zondag is het goedkoop drinken dag, in het hostel een jug (1140ml) voor 8 dollar en in een hotel dichtbij flesjes bier voor 2 dollar of.corona voor 3. Hier word dan natuurlijk erg van genoten, ik ontmoet er nog meer mensen waardoor de groep nog groter word.

Helaas gaan er ook weer mensen weg, maandag hebben we dan ook een barbeque voordat er een paar weg gaan. Dit is ook super geregeld in australie. Er zijn gewoon gratis barbeque in een park met een dak erop en tafels.

De volgende dag word er dan weer afscheid genomen en gaan er wat nederlanders weg. Ik besluit na een telefoontje van mn jobcoachblanger te blijven in het hostel met de hoop op werk. Hij beloofd voor volgende week iets gevonden te hebben.

En dan zijn we bij het nu aangekomen. Ik heb al meerdere contacten gelegd waar ik zou kunnen werken maar wacht nog even op de jobcoach

  • 05 Maart 2014 - 21:27

    Patricia:

    Hoi Bart,
    Wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen, zo te horen vermaak jij je prima! Hopelijk komt er snel een leuk baantje op je pad! Geniet ervan!
    Groetjes,
    Marco en Patricia

  • 27 Maart 2014 - 21:50

    Louis:

    Leuk om te lezen. Ben jaloers.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Backpackend door Australië en Nieuw-Zeeland.

Actief sinds 11 Feb. 2014
Verslag gelezen: 399
Totaal aantal bezoekers 5181

Voorgaande reizen:

14 Februari 2014 - 31 December 2014

Australië

Landen bezocht: